En stor stjärna har gått ur tiden.

Idag kom beskedet, Lena Nyman har efter lång kamp mot sjukdomar avlidit.

Sist jag såg Lena Nyman var när hon tillsammans med Marie Göranzon spelade i "Helvetet är minnet utan makt att förändra" skriven utav Jonas Gardell, en känsloladdad pjäs som spelades på Dramatens lilla scen.

Jag minns henne som den kortvuxna kvinnan med den rossliga rösten som fick mig att skratta, som fick mig att le. Men nu har den rösten slocknat, hennes blick har släckts, hon finns inte längre hos oss och vi kan bara hoppas att hon fick avsluta sitt liv utan smärta och ångest. För mig kommer Lena Nyman alltid vara en speciell skådespelerska som har satt sina spår i teaterns historia, en kvinna som i framtiden kommer att minnas speciellt som Ronja Rövardotters mamma, Ronja som nu är moderslös.

Lena Nyman

23 maj 1944
4 Februari 2011


avtryck

Kommentera inlägget här:

Namnet:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0