Söndagstur i solen, eller rondellen i Valbo?

Som ni kanske läst i ett tidigare inlägg klagar jag på pensionärers kunskap när det gäller att köra bil och idag fortsätter jag dock med den så kallade rondellkörningen. För dig som vill veta mer om HUR rondellkörning skall ske gå gärna in på trafiksäkerhet och läs mer om det hela.

När jag lärde mig köra bil fick jag lära mig att är du inne i en rondell skall du INTE lämna företräde till dem som "Vill in i rondellen" utan det är du som kör i rondellen som skall köra, du är ju påväg ur rondellen.
Men vad händer då när det finns äldre som kanske bli bländade av solen och bara kör på eller som idag när jag kör in i en rondell och vipps så kommer den en gubbe inkörande i rondellen och vi är nära att kollidera.
När ska folk lära sig att köra bil, innan eller efter det har skett en olycka?

Ta bara i Sandviken vägen som går förbi Parkbadet (Barrsätragatan) är INTE en huvudled, alltså man företräde men det skiter folk i och det kommer hända en olycka om det inte redan gjort det. Men man måste som sagt ha lite sunt förnuft när det gäller att köra bil, man  måste tänka innan man gör något.

Så ett tips till er som kör bil, tänk er för, titta er omkring, ska ni till nya orter se till att veta lite om vägarna ni skall befinna er på, vissa vägar leker barn på.


Tråkigt inlägg idag jag vet men ibland måste sådana också skrivas.

Tjing!

avtryck

Kommentera inlägget här:

Namnet:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0