Olles mamma lånar pengar för att åka på resa

Många gånger har man sett på lyxfällan där människor lånar pengar medvetet för att kunna resa iväg på solsemester med barnen, bara för att de andra barnen i klassen gör det. Istället för att ge sina barn en bra framtid så belånar man sig så högt att man en dag står med kronofogden utanför dörren.
Nu är inte detta inlägg till för att klanka ner på människor som vill göra sina barn glada utan det är för den reklam som vill visa att strunt i räkningarna, låna pengar av oss och ta med ditt barn på solsemester, vem vet du kanske träffar en trevlig man/kvinna?

Jag är så less på alla som klagar om pengar, less på människor som klagar på att dem inte har pengar när de egentligen har en massa. Är det inte dags att vi ser vad vi gör, tänk på de människor som inte ens har råd att ge sina barn mat för dagen. Alltför ofta sker detta, barn som får gå till sängs utan att ha fått kvällsmat.

Dagligen kommer det nästa nya företag som lovar låg ränta till de som lånar pengar inom 24 timmar(endast exempel) och självklart så nappar en del på detta men till vilka konsekvenser? Blir man så mycket lyckligare av den där solsemester, finns inte problemen kvar när man återvänder till vardagen, finns inte räkningarna kvar på köksbordet? Jo allting finns kvar, man avstår bara från vardagen ett tag, avstår från den bistra sanningen om att livet egentligen håller på och rasar samman, ekonomin håller inte.

Så snälla sluta upp med alla reklamer om att låna pengar till en bra ränta, tänk på vad det egentligen är ni gör, tänk på framtiden och tänk på dem som kanske är framtiden, era barn till exempel.

avtryck
Postat av: Hannah

måste bara säga att under detta inlägg är en reklam, för billiga flygresor.. de som satt den reklamen där verkar inte läst innehållet till din text...



Jag åkte faktiskt på utlandssemester när jag var yngre, med min ensamstående mamma, hon lånade aldrig pengar till det, utan vi sparade. Om vi ville ha en resa, fick vi dra in på godis, paket osv. Och vi hade väldigt roligt på vår resa, men vi hade även roligt på våra "inomlandsresor" alla semestrar vi haft har varit på sparade pengar och jag är stolt över min mamma som kunnat ge oss det, utan att klaga på att hon var ensamstående med inte så mycket pengar och utan att låna. jag tycker man ska göra som man själv vill och vara realistisk, vill man resa utan att låna, då får man spara på annat, vill man inte spara, res inte...

2011-01-31 @ 00:42:07

Kommentera inlägget här:

Namnet:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0